INTERVISIE 2019 zorgt voor grote glimlach

De wens die Focusplaza directeur Gerrit Grievink aan het begin van INTERVISIE 2019 uitte, ‘dat iedereen met een glimlach op het gezicht naar huis gaat vanavond’ kwam meer dan uit. Sterker nog: “Deze dag geeft mij geen glimlach, maar een brede grijns van oor tot oor”, aldus één van de ruim 250 bezoekers bij het verlaten van de netwerkdag boordevol nieuwe inzichten en enthousiaste sprekers, die plaats vond in Fort Voordorp in Groenekan.

 INTERVISIE 2019 is hét netwerk-, inspiratie en ontmoetingsmoment voor retailers, ondernemers, fabrikanten en leveranciers. Het is de smeltkroes voor de food- en DIY retail waarin ‘verbinden’ en ‘van en met elkaar leren’ samenkomen. Het energieke en enthousiaste team van Focusplaza, dat deze dag tevens het twintig jarig bestaan vierde, zorgde voor een dag vol inhoud en ontspanning. 

Aftermovie 2019

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Inhoud tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in de https://policies.google.com/privacy?hl=nl [Privacyverklaring). Je kunt je altijd weer afmelden voor deze [cookie-instelling] /redirect-to-page/56a4b677-8c15-4e1a-9f69-03881401a1f4.

Inhoud tonen

Dagvoorzitter Rens Merkelbach wil graag weten waar Focusplaza voor staat. “Wij zijn de verbinder tussen branches, tussen functies en tussen in- en verkoop. Bij ons ben je leraar en leerling tegelijk en ontdek je dat er buiten de kaders nog zoveel méér te zien is”, zegt Gerrit Grievink. “De consument is ons gemeenschappelijk belang, daar hebben we allemaal mee te maken en op een dag als vandaag kom je makkelijk in contact met mogelijke samenwerkingspartners”, voegt operationeel directeur Marjo Vierkant-Grievink daar aan toe.

Het ochtendprogramma is gevuld met vier verrassende branchetoppers. Twintig minuten spreektijd per spreker en daarna is er de gelegenheid om vragen hen ‘af te vuren’ door heel ‘old school’ een vliegtuigje te vouwen van het vragenformulier en dat naar voren te gooien. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.

Tijn van Elderen, Brabantia.
In zijn presentatie ‘Over pedaalemmers en de zin van het leven’ houdt hij de aanwezigen een spiegel voor. Hoe breng je balans tussen ‘wonen en welzijn’en ‘werk en wederpartij’? Belangrijk is dat je jezelf kent. “Doe tests, zowel jij als individueel persoon, maar ook met je team en bedrijf”, adviseert Van Elderen. Hij wist het bedrijf opnieuw uit te vinden toen hij aantrad in 2012. Tijn ‘verjongde en vernieuwde’ het merk van huishoudelijke producten die altijd stonden voor degelijkheid en voegde er duurzaamheid aan toe. “Wij zetten in op duurzaamheid, niet op prijs”, vertelt hij. “Onze producten maken het leven plezieriger, mooier en duurzamer en zijn daarnaast ook nog winstgevend.” Weten wat je wilt is belangrijk. “Kom er achter wat je wilt en of dat past bij je bedrijf. Benoem kernwaarden en handel daar naar. Dan komt het allemaal goed.”

Hans Geels, Dille & Kamille
Geloven in jezelf is ook de boodschap van Hans Geels. Deze doorgewinterde marketeer heeft een boost gegeven aan de groei van Dille & Kamille. Dit lukte dankzij productinnovaties, een authentieke merkidentiteit en een uitgekiende commerciële strategie. “Wij maken geen reclame”, vertelt Geels. “We zitten op B1 locaties en hebben een iconisch winkelbeeld dat steeds meer klanten aantrekt.” Het draait allemaal om ‘purpose’. De markt verandert en door vast te houden aan je doel en drijfveren kan je succesvol zijn. “Idealen zijn bij ons belangrijker dan winst”, aldus Geels. Daarom doet de keten met inmiddels 38 winkels in Nederland en België geen concessies aan de visie die vanaf het begin leidend is, ‘bewust leven, in harmonie met elkaar en de natuur.’

Marcel Ruttgers, IKEA
De meubelgigant heeft al jaren geleden ontdekt dat klanten langer in de winkel blijven als ze daar ook kunnen eten. De ‘Zweedse balletjes’ zijn inmiddels een begrip en Marcel Ruttgers neemt de aanwezigen mee in het verhaal achter ‘food’ binnen Ikea, die goed is voor ongeveer 7 procent van de omzet binnen het concern. Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen Ikea en ook de food afdeling is daarmee volop aan het experimenteren. Het aanbod plant based producten groeit. De keten zoekt naar innovaties die zo min mogelijk negatieve invloed op de natuur hebben. Zo is er sinds kort een plant based kidsburger en neemt het aantal vegetarische gerechten in de restaurants toe. Innovatie vraagt een andere benadering van managers, meent Ruttgers. “Leadership is unlearning management and learning being a human.” 

Ron Simpson, The Avocado Show
Wat begon als één restaurantje in Amsterdam, is binnen een jaar uitgegroeid tot een fully funded global brand en internationale franchise. Het nieuws: 'Vrienden in Amsterdam openen avocadorestaurant' ging viral met 212 miljoen views. “We probeerden geen reclameboodschap de wereld in te sturen om te pushen. Maar ons nieuws maakte honderd miljoenen mensen blij, en dan gaat het vanzelf.” Het succes leek vooruit te lopen op de praktijk. “Ik werd al vrij snel gebeld door Google: “U hebt heel veel views in heel korte tijd, misschien is het een idee om de website online te zetten”. Inmiddels komen de franchise aanvragen binnen. “Wij hebben het liever over fanchising “, vertelt Simpson. Doel is dat er over tien jaar over heel de wereld The Avocado Show-restaurants te vinden zijn. “The future is green”, vindt de creatieve ondernemer.

Het middagprogramma van INTERVISIE 2019 bestond uit twee delen. Voordat de bezoekers een masterclass ‘geluk’ konden meemaken van Guido Weijers, waren er vijf workshopmogelijkheden. Wie nieuwsgierig was naar de ontwikkelingen in het land China en hoe innovaties, die daar nu ontstaan, te vertalen zijn naar Nederland en Europa, schoof aan bij Ed Sanders. De ‘new retail’ in China gaat onze kant opkomen. Sander legt uit hoe platforms als Alibabba en JD.com hieraan invulling geven. Hij plaatst de kanttekening dat niet alles een ‘halleluja’ verhaal is. In China is het vaak trial and error. Men begint gewoon met iets nieuws - bijvoorbeeld onbemande winkels - en past dan gaandeweg zaken aan. Lukt iets niet dan neemt men er net zo makkelijk weer afscheid van. Dat staat haaks op het denken in Europa, waar nieuwe ideeën vaak eerst tot in detail worden uitgedacht alvorens er daadwerkelijk aan te beginnen. Overigens zitten er aan ‘onbemande winkels’ nog wel wat haken en ogen wat Nederland betreft. De regelgeving speelt een rol en de vraag is of onbemande winkels iets toevoegen aan de toch al vrij grote winkeldichtheid in Nederland. 

In de workshop van Olaf Zwijnenberg (Rabobank) stond de vraag ‘is er toekomst voor de fysieke winkel?’ centraal. Hij zoomde in op twee thema’s. De relevantie van winkels en winkelgebieden en de rol van mobile first. MKB ondernemers staan onder grote druk en moeten vechten tegen het online shop gedrag van de consument. “Er is zeker ruimte voor fysieke winkels, maar dan moet daar de klant centraal gesteld worden en er een goede mix zijn van online en fysiek”, meent Zwijnenberg. “Het gaat bij online niet alleen om een webshop. Het is schrikbarend hoe weinig normale websites bijvoorbeeld al ook op een mobiel goed te bekijken zijn. Daar is een hele verbeterslag te maken.” Retailers moeten excelleren in de executie en slim digitaliseren. “Versterk de beleving van de formule en zet vakmanschap in de winkel centraal.” Digitaal moet er gedacht worden vanuit de ‘klantreis’ die vaak start bij online zoeken. “Het internet is zeer geschikt om het bezoek aan de fysieke winkel aan te jagen.”

Die conclusie werd in de workshop van Annelies Boonstra dieper uitgewerkt. Met Woonmakeover helpt zij retailers, ondernemers en fabrikanten met online keuzeadvies op basis van visual search. “Help zoekers zoeken” is haar advies. Ook online klanten verdienen namelijk persoonlijke aandacht en met onder andere algoritmes is hierin veel mogelijk. In die zoektocht is het belangrijk om persoonlijke aandacht te geven aan de klant en te ontdekken waarom deze koopt wat hij/zij koopt. “Help vervolgens de klant te laten ontdekken wat bij hem past en welke andere mogelijkheden er dan nog zijn.” Bijvoorbeeld door te benoemen: “andere shoppers keken ook naar….”  De klant start de zoektocht online, zorg dus dat je daar te vinden bent. Ook Boonstra ziet een verbinding tussen fysiek en online. Platformen kunnen goede opties bieden maar een goede website als bedrijf moet zeker ook aanwezig zijn. 

In een andere workshop vertelden drie jonge, innovatieve en ambitieuze startups hun succesverhaal. Ruben van Pelt en Maurits Tietsma zijn in een jaar tijd zeer succesvol geworden met hun stomerij & was service Dobbi. Binnen 48 uur worden kleding en woontextiel opgehaald en weer schoon thuisbezorgd. PostNL en Henkel (Persil) geloofden in dit concept en stapten in als investeerders. Zowel jongeren als ouderen kunnen van de service gebruik maken, er is een app maar bellen kan ook. Zowel particulieren als de zakelijke markt zijn welkom bij Dobbi, dat dit jaar is uitgeroepen tot Beste Stomerij van Nederland (netex 2019). Ook in de Spar winkels kan de was voor de service van Dobbi worden afgeleverd en opgehaald. Niels Boer, oprichter van Dutchiez (stroopwafels met een topping) vertelt zijn levensverhaal. Vanuit een zware burn-out periode besloot hij niet ‘te piepen’ maar de draad weer op te pakken en iets te gaan doen dat hij leuk vindt; ondernemen. Zijn advies aan de toehoorders is simpel; start klein en droom groot! Gewoon vanuit passie gaan ondernemen en zorgen voor een positieve omgeving, zowel zakelijk als privé. Het motto van Dutchiez is: “Make a product people want, don’t make people want the product!” De derde startup is Bart-Jan Veldhuizen. Hij is ‘een startup voor startups’ en een ambitieuze foodondernemer. Met Kitchen Republic creëert hij een plaats waar ambitieuze foodondernemers de lat nog hoger kunnen leggen en op hun eigen manier de industrie willen uitdagen. Met het ‘co-working kitchen’ concept kunnen kleine cateraars en producenten van uit een centrale productiekeuken hun bedrijf starten. Bart-Jan ziet mogelijkheden om verbindingen te leggen tussen startende producenten met innovatieve producten en gevestigde producenten met kennis en kapitaal. Op die manier kan je echte impact hebben.

Tijn Leussink, van de Leussink Retail Groep Jumbo vertelde in zijn workshop hoe je klanten heel gericht en succesvol aan je kan binden. Samenwerken en een win-win situatie bedenken met lokale ondernemers is iets dat bij Leussink centraal staat. Met het eigen label ‘Ons noaberschap’ wordt in de zeven Jumbo vestigingen invulling gegeven aan die samenwerking met onder andere lokale bakkers en slagers. Samen met broer Niek heeft Tijn de stap gezet om te beginnen met eventsuper.com. Op de Zwarte Cross voorzien zij 30.000 campinggasten van levensmiddelen en andere artikelen zoals bier en condooms. De twee broers willen van betekenis zijn voor hun regio en zetten hierbij in op online, ‘aan tafel’ en evenementen. “Durf buiten je kaders te kijken”, is een stelling van Tijn waarbij in de interactie wel duidelijk wordt dat dat niet altijd mogelijk is bij grotere formules. “Zet je dromen om in doen en maak vooral heel veel plezier met elkaar”, is zijn advies. 

De afsluiting van de dag werd verzorgd door Guido Weijers. Hij gaf een ‘masterclass geluk’. Niet zweverig, maar een vrolijk college over geluk. “Er is geen vastomlijnde definitie van geluk”, zegt Weijers. “Steeds hoor je dat stemmetje in je hoofd ‘there is something missing’. Besef hoe rijk we eigenlijk zijn. Stop om jezelf te vergelijken met anderen die ongeveer hetzelfde verdienen. Samen zitten we in de top van rijkste mensen ter wereld terwijl er onder ons een veel grotere groep zit die veel armer is dan wij.” Weijers heeft drie tips waarmee je je gelukkiger kan voelen. 1. Geven maakt gelukkig. 2. Durf pijn en verdriet te hebben over het verleden maar blijf er niet in hangen (“In het verleden gebeurt niets meer dus geef die hoop maar op”) en 3. Denk tien minuten per dag aan helemaal niets.  Ook het dagelijks opschrijven van drie dingen die je die dag blij hebben gemaakt helpt om binnen twee maanden aantoonbaar gelukkiger te zijn. Met de opmerking: “Sommige mensen dragen in het leven iets bij en laten daarmee iets na. Anderen laten het na om iets bij te dragen” geeft Weijers aan dat je je leven veel zinvoller maakt door meer aan anderen te denken en minder aan jezelf.

Traditiegetrouw werden er weer een aantal Focusplaza leden gehuldigd die tien of vijftien jaar lid zijn van dit netwerk- en inspiratieplatform. Ad Kuijf, Paul Rebergen, Bert Wegink, Loek Tertaas en Chantal de Rijk zijn tien jaar lid en Frits Huisman, Jan Clabbers en Joop Meerbeek zelfs vijftien jaar. Ook Paul Camps, Hans van Kampen en Harry Homs ontvangen binnenkort hun cadeaus.

Behalve een glimlach of een grijns gingen alle bezoekers ook naar huis met het jubileumboek ‘Roadtrip. Not business as usual’ dat in verband met het twintig jarig jubileum is gemaakt. Het boek geeft een boeiende impressie van twintig jaar Focusplaza en de veranderingen binnen de retail.

Nog even nagenieten en nog alle foto's bekijken? Dat kan op onze Facebook-pagina. Graag tot volgend jaar!